Communiceren over duurzaamheid

Share

Communiceren over duurzaamheid

Als mede manager van de MVO Linkedingroep wil ik me graag inzetten voor de bewuste ondernemer. Een ondernemer die niet alleen belang van geld verdienen centraal staat, maar die dat juist doet in samenhang met de mens en maatschappij. Waarbij we onze verantwoordelijkheid nemen en te zorgen dat onze wereld kan blijven stralen. Een vraag die regelmatig terugkomt is: hoe zet ik de communicatie in over duurzaamheid? Zet je juist de duurzame onderdelen in de spotlight, als onderdeel van je branding, of kies je ervoor om het op te nemen als onderdeel van het geheel of helemaal niet.

Passend zijn

Het belangrijkste is volgens mij dat duurzaamheid past bij jou als persoon, merk of bedrijf én dat je doelgroep erop zit te wachten. Wat is de relevantie voor jezelf/bedrijf of merk? Is het belangrijk voor je identiteit of imago, voor je onderscheidend vermogen of juist om er anders buiten te vallen, binding krijgen met je klant of met je medewerkers. En hoe zit je doelgroep erin: voelen zij zich betrokken of niet met duurzaamheid als onderwerp, vinden ze het een minimale voorwaarde en hoort het er gewoon bij, of verlenen ze status aan het merk/product/dienst.
Dan volgt natuurlijk nog de vertaling van bovenstaande antwoorden. In welke mate is het onderdeel van je communicatie, welke vorm, beeld, taalgebruik etc. Juist hierin ligt de uitdaging. Deze mix en je ambities bepalen natuurlijk de gewenste strategie en uitvoering. Zoals dit eigenlijk voor elk brandingsvraagstuk geldt.

Handig tips voor communicatie

Als je dan kiest om het zeker een onderdeel te laten zijn in je communicatiestrategie. Wat moet je dan wel en niet doen? Gelukkig hebben hier al veel mensen over de communicatie over duurzaamheid en MVO:
* Het ABC van MVO communicatie
* 5 Tinten groen, de Nederlanders opgedeeld in vijf duurzaamheidstijlen
* Het verhaal van Wieckse Witte

Share

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *