Deel 4 – Communicatie & het nieuwe werken: ABN AMRO

Share

Verbinden vanuit enthousiasme

In gesprek met Rosalinda Form-Verbeek – zij is communicatiemanager Het Nieuwe Werken bij ABN AMRO.

Uitbundig start Rosalinda te vertellen, ‘bij de ABN AMRO is Het Nieuwe Werken  bottom-up ingevoerd. Waarbij we zijn gestart met vier pilots in 2010. Inmiddels halen we dit jaar ruim 15.000 medewerkers die volgens het principe werken. We zijn begonnen bij de meest enthousiaste teams. Ons motto voor het invoeren is: neem zelf je verantwoordelijkheid, dan krijg je de vrijheid.

Verleiding als communicatiestrategie

‘Doordat we Het Nieuwe Werken bottom-up invoeren, is de communicatie vooral gericht op het enthousiasmeren en verleiden. Dat begon natuurlijk met het management. Elke groep binnen de organisatie vraagt echter z’n eigen manier van aanspreken. Zo heb ik aan het begin voor elke doelgroep de ‘tone of voice’ bepaald: de communicatie organisatiebreed is vooral gericht op ‘what’s in it for me’, voor leidinggevenden is het gericht op ‘wat draagt het bij aan mijn teamdoelen’ en voor het management gericht op de organisatiedoelen.’

‘Dit, samen met een paar kaders, vormde de basis voor de communicatie. Alles is dynamisch, dat vraagt om flexibiliteit en je kunnen aanpassen aan de situatie. Ik hanteer dan ook een actiegerichte communicatieplanning van drie tot maximaal zes maanden. Verder was de strategie om vooral heel veel te communiceren in specifiek benoemde actieperiodes van één week, juist om continue infomatie-overload te voorkomen  en aandacht te trekken op het moment dat het echt van belang is.’

Van Drijfverencampagne tot intranet

‘Communicatieactiviteiten vanuit het Programmateam HNW zijn dus gegroepeerd rond die actieperiodes met onder andere de Drijfverencampagne, inspiratiesessies, filmpjes, Ronde-Tafelgesprekken, Anno Nu Bus en HetWerktOokOpEenAndereWerkplekDag. Daarnaast krijgt elke change agent één keer in de vier weken een infomail om op de hoogte te blijven en één keer in de vier werken een mail met informatie die ze doorsturen naar hun eigen teamleden. Ook zetten we informatie op intranet.’

‘Dit jaar zijn we partner van de landelijke Week van Het Nieuwe Werken. Ook geven we een uitgave uit, speciaal voor leidinggevenden. Zij spelen namelijk een cruciale rol, ten eerste bij het invoeren en ten tweede door op een andere wijze leiding te geven en de sociale cohesie van het team te waarborgen.

Mensen zijn vaker bewust bezig

‘Je ziet dat Het Nieuwe Werken zeker ook effect heeft op de wijze waarop de mensen met elkaar communiceren. Mensen zien elkaar vaak minder, daardoor loop je niet zo makkelijk even langs bij een collega. Dat betekent dat je bewuster omgaat met wanneer je iemand nodig hebt, waar je iemand voor nodig hebt en op welke wijze je contact legt. Zo chatten we veel meer en maken we gebruik van WebEx. Als je een collega nodig hebt, maak je daar een afspraken over: wanneer en via welk kanaal.’

Lees meer over de activiteiten vorig jaar in Week van Het Nieuwe Werken van 2011 of neem voor meer informatie contact op met Rosalinda Form- Verbeek.

Lees ook de eerste drie delen van dit blog over de ervaringen van Adeccoprovincie Overijssel en Cito. Het complete verhaal met achtergrondinformatie is vanaf maandag te lezen in het ebook Ik ga op reis en neem mee… over Communicatie & Het Nieuwe Werken.

Share

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *