Het nieuwe werken & kleuters

Share

In de afgelopen periode heb ik een weekje meegelopen als kleuterjuf, met dank aan Annegreet Schol van de Vrije School Utrecht. Een aantal zaken vielen me op en deden me denken aan Het Nieuwe Werken (HNW). Een kijkje in de wondere wereld van kleuters en onderwijs.

 

Ze weten heel goed wat ze willen (en niet)

Het toneelstuk was vast onderdeel van de dag. Nog voordat we toe waren aan het spel, riepen de eerste kinderen al dat ze de ‘rode koning’ wilde zijn of het ‘schaap’ en of er vandaag ook een ‘hond’ mee mocht doen. Het mooie was dat alle kinderen zelf konden kiezen welke rol ze wilden spelen in het spel. En dat wisten ze dondersgoed! Zo verdeelde de juf alle rollen in het spel. Ze keek niet of iemand het wel of niet kan, wél zorgde ze ervoor dat de populaire rollen telkens door iemand anders werden gespeeld. 

Terwijl de laatste rollen nog werden verdeeld, renden de eerste kinderen al enthousiast naar de verkleedhoek. Waar ze het kostuum van hun rol zochten, aantrokken en vervolgens hun positie innamen. Ze wisten zich prima te redden als 4 en 5 jarigen. En zo niet? Dan hielp een ander kind ze even of ze liepen naar de juf en vroegen voor hulp om hun kleren even goed te trekken. Voor een buitenstaander – mij in dit geval – leek het één chaotisch geheel. Maar met wat geduld en vertrouwen ontstond er structuur. De juf gaf hier en daar wat aanwijzingen en begon het lied in te zetten dat het startsein vormde van het spel. De laatste kinderen namen hun plaats in en als snel zongen en speelden de kinderen mee.

 

En Het Nieuwe Werken dan?

Ik zie je denken – wat heeft dit te maken met Het Nieuwe Werken? HNW is voor mij vooral een wijze waarmee je als organisatie optimaal om gaat met de talenten en de ambities van je mensen en deze efficiënt weet in te zetten. Alleen lijkt het wel dat we in ons werk vergeten zijn wat we willen. We gaan met HNW ‘zoeken’ naar een manier van werken die bij ons past, wat bij veel mensen ook nog eens stress oplevert. Ook kom ik regelmatig mensen tegen die met hun werk niet tevreden zijn. Is dit wat ik wil en volgens mij kan ik méér – maar wat? Hoe komt het dat we niet meer weten wat we willen? Dat we niet eens weten hoe we zelf optimaal kunnen werken en dat binnen een team kunnen benutten?

Voor mij is het duidelijk dat we zo jong – als kleuter – al prima weten wat we willen. Is dit de ene keer rol A, is het de andere keer rol B. Zelfs 5-jarigen zijn prima in staat ook hun eigen verantwoordelijkheid te nemen in het spelen van hun rol. Ze weten wat ze nodig hebben en wat te doen. En zo niet, dan weten ze bij wie ze moeten zijn. De juf zorgt voor de kaders van het spel, geeft uitleg en is aanspreekpunt bij vragen, hulp en nieuwe ideeën. Af en toe een beetje bijsturen, maar ze laat vooral het initiatief en de eigenheid van de kinderen het spel vormen. Waar in ons proces naar volwassenheid vergeten we onze talenten en hoe komt t dat we onderweg vergeten hoe we zelf optimaal kunnen werken en een goede bijdrage kunnen leveren aan het team?

 

Dus…

Laten we dan ook met HNW vooral onze aandacht schenken aan goede kaders geven en definiëren – die passen bij de eigen organisatie en mensen. Net zoals deze juf voor haar klas. Zodat er een speelveld ontstaat waar medewerkers zich goed voelen en weer optimaal hun rol kunnen invullen en zo als team een bijzondere voorstelling kunnen neerzetten.

 

Lees volgende maand deel 2 van mijn ontdekkingstocht: Horeca & Communicatie

 

Meer lezen over Het Nieuwe Werken? Lees dan de andere blogs en download het ebook Ik ga op reis en neem mee… over Communicatie & Het Nieuwe Werken.

Share

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *