Horeca & communicatie

Share

Als coach en communicatieadviseur adviseer ik verschillende ondernemers. De uitdaging die ik mezelf stelde was eens in een onbekende keuken een kijkje te nemen. Dit heb ik vrij letterlijk opgepakt en heb mee gelopen in de horeca bij restaurant deKleineBaron. Niet zozeer dus om te bedienen, maar vooral om te zien wat er allemaal komt kijken bij het vak van ondernemerschap in de horeca.

Gastvrijheid complexe zaak

In de horeca draait het natuurlijk om je gasten. Als restaurant wil je gast een belevenis geven én natuurlijk is de basis voorzien van goed eten en drinken. Het ondernemersduo van deKleineBaron heeft dan ook een duidelijke taakverdeling. Hij zorgt ervoor dat de gast komen en zij zorgt dat de gasten tevreden zijn én een volgende keer terug komen. Dat lijkt eenvoudig maar dat is het zeker niet, het is meer dan een menu opstellen en vriendelijk bedienen. Want je dient je processen van keuze van leveranciers, inkoopafspraken en planning te regelen. Dat mede afhankelijk is van je menukaart, dat weer mede wordt bepaald door je restaurantformule, de kok en seizoen. Bovendien dien je ook bezig te houden met het onderhoud van je pand, de horecaregelgeving, verzekeringen en niet te vergeten de betalingen. Aan de ‘voorkant’ wil je goed personeel, dat uiting aan je gastvrijheid geeft die bij je formule past. Hoe train je je personeel, wat doe je als er iemand uitvalt of ziek wordt en hoe ga je om zeurende gasten? En natuurlijk speelt bij de beleving van de gast de zaak zelf een belangrijke rol. Hoe ziet die eruit, hoe is de presentatie van de bar en je producten en welke sfeer geef je mee aan je inrichting? En tot slot zijn er 101 kleine dingen die geregeld moeten worden.

Sterke positie vanuit concept  

Duidelijk is me geworden dat naast natuurlijk financiële overwegingen veel beslissingen worden gemaakt op basis van het horecaconcept dat je wil neerzetten voor de beleving van je klant. Dat dit ook een ontdekkingstocht is, die je in de loop van het de tijd verder invulling kan geven. Door dit echter als uitgangspunt te nemen, zijn keuzes makkelijker te maken voor je eigen onderneming én weet je gast wat hij kan verwachten.

Zo zet deKleineBaron zich neer als ontmoetingsplek voor de bewoners van Zuilen en omgeving op een verantwoorde manier. Zo organiseren ze sinds kort de buurt-twitter-borrel, serveren ze duurzame en verantwoord eten en drinken, staat de ‘buurthap’ op de kaart, hebben ze als eerste restaurant in Utrecht het Green Key keurmerk ontvangen en sinds 11 mei ook (als eerste) het Fairtrade label.

Communicatiecheck 

Naast dat natuurlijk het product, of te wel het eten en drinken goed moet zijn en aansluit bij het concept, neemt de communicatie een belangrijke rol in. Dit komt op verschillende gebieden terug:

  1. directe communicatie met je klant: wijze van ontvangst, bediening en klantcontact, klachtafhandeling
  2. communicatie in je zaak: wijze van inrichting, informatie, menukaart
  3. marketingcommunicatie: zoals je uitstraling, met huisstijl, website, persaandacht en (online) zichtbaarheid
  4. communicatie met je personeel: gedrag, kaart/menu, voorraadbeheer en natuurlijk over het werk zelf
  5. communicatie met je leveranciers: afspraken, planning
  6. communicatie als ondernemersduo: te varen koers, verantwoordelijkheden, afspraken etc.

Door het concept door te voeren in deze zes communicatiepunten, komt je concept tot uiting en gaat het principe ook echt leven voor jezelf én je gast! 

Een korte check voor deKleineBaron is te zien dat ze goed bezig zijn met hun concept en deze weten uit te dragen in hun communicatie. Natuurlijk zijn er verbeterpunten, zoals de communicatie in de zaak: Het buurtaspect en enkele duurzame initiatieven mogen duidelijker voor het voetlicht worden gebracht. Of bijvoorbeeld communiceren over de maatregelen die ze hebben getroffen voor het Green Key keurmerk, zoals gas- en waterbesparing of bijvoorbeeld het maken van eigen bouillon van groenteresten.

Deze zes punten te gebruiken voor iedere ondernemer, waarbij het natuurlijk belangrijk is éérst je concept / brand / boodschap helder te hebben.

 

Bij deze wil ik Niels Klein en Elise Baron hartelijk danken voor hun gastvrijheid en openheid. Zeker een aanrader om eens een hapje te gaan eten!

Lees ook deel 1 van mijn ontdekkingstocht: Kleuters & Het Nieuwe Werken

Share

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *