Kracht van storytelling

Share

De oerkracht van Storytelling

In mijn vorige blog over storytelling kon je lezen over goede tips hoe je storytelling kunt toepassen in duurzaamheid. In dit blog wil ik hier een verdieping aan geven. Want wat maakt dat storytelling zo waardevol is voor je product of organisatie. Wat gebeurd er als je een verhaal vertelt? 

Oermens

Misschien is het goed om eerst eens terug te grijpen naar het begintijd van de mens. Hoe is de taal als communicatiemiddel van de mens tot ontwikkeling gekomen? Volgens evolutiepsycholoog Dunbar1 is taal zich pas echt gaan ontwikkelen voor behoud van de sociale cohesie. Juist doordat mensen in grotere groepen gingen leven en het maken van gezichtsuitdrukkingen niet meer werkten in grote groepen zochten ze een ander communicatiemiddel: de gesproken taal. Onze taal was dus volgens hem primair voor het verbinden van mensen, een sociaal smeermiddel, waarbij niet de inhoud het belangrijkste is, maar vooral de vorm en intentie.

Door sociologen wordt sociale cohesie ook wel omschreven als ‘kleefkracht’2. En is dat nou net niet wat we graag met ons product of organisatie willen bereiken? Dat onze medewerkers betrokken zijn, dat je mensen aan je product of dienst bindt en zij zich verbonden voelen? Ja, en de gesproken taal is daarmee een oervorm om dit te bereiken voor grootte groepen. 

Verhalen zorgen voor kleefkracht

En hoe krijgt gesproken taal vorm? Juist in verhalen. Verhalen spreken tot de verbeelding van mensen – en omvatten daarmee veel meer dan alleen de feitelijke inhoud. Ook volgens Storycatcher Lily Martens zijn hersenen niet gemaakt om informatie te onthouden, maar wél verhalen. Volgens haar is de emotie noodzakelijk om mensen mee te nemen in je verhaal. Emoties zijn herkenbaar voor mensen, mensen leven mee en raken betrokken. 

Wat zorgt voor kleefkracht?

Hoe komt het dat het ene verhaal wél blijft hangen en een ander verhaal niet? Lees dan nog eens even het blog met tips voor storytelling. Of lees het boek van Dan Heath en Chip Heath: ‘De plakfactor’. Wat blijft hangen? Gebruik dan hun ‘SUCCES’ formule (een mooie samenvatting hiervan vind je hier):

1. Simple: zorg dat de kern duidelijk is
2. Unexpected : om aandacht te trekken én vast te houden
3. Concrete: begrijpelijk  en maakt dat te onthouden is
4. Credible: dat de mensen je geloven en vertrouwen
5. Emotional: dat mensen emotioneel geraakt zijn
6. Stories: dat ze er naar kunnen handelen

Wat helpt je om je verhaal beter te vertellen?

Lily Martens gebruikt daar onder andere de Storymatrix voor. Belangrijk in deze matrix zijn de volgende vragen:

  1. Wat is mijn verhaal? 
  2. Wie is mijn publiek? 
  3. Hoe ga ik het vertellen?
  4. Wat? Waar? Hoe? Waarom? Wil je herinnerd worden en doorverteld worden.

Storytelling heeft dus de kracht om mensen te verbinden en daarmee ook in beweging te zetten om deze verbinding te handhaven en uit te dragen.

 1.bron: Evolutionair denken: de invloed van Darwin op ons wereldbeeld
2. bron: wikipedia

Share

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *