Storytelling

Share

Inspirerende verhalen

Ik kom zo vaak interessante informatie tegen. Zo kreeg ik vandaag de nieuwsbrief van Lars Moratis van de Impact Academy. Hierin vertelt Lars over Storystelling. Verhalen hebben namelijk een sterke verbindende kracht en zorgen voor identificatie met de boodschap van de afzender. Ook voor duurzame producten, bedrijven, ideeën is Storytelling een krachtig instrument. Hij verwijst naar een artikel met mooie viral filmpjes over duurzame verhalen. 

Tips voor Storytelling

Natuurlijk willen we allemaal succes hebben met ons verhaal. Een verhaal dat aantrekkelijk, menselijk en inspirerend is. Zo las ik op greenbiz.com het blog met tips over online communiceren over je duurzame verhaal, geschreven door Taz Burwaiss. Ik wil je tips niet onthouden.

  • Identificeer met wie je een band wil opbouwen. Je medewerkers, klanten, media, overheid, etc.
  • Vergeet vooral de mediapartners niet. Zo verspreid je je verhaal breder.
  • Zorg voor branding, ook al is het complex. Zorg in ieder geval dat je merk aansluit bij je publiek.
  • Wil je grote organisaties aanspreken, neem dan iemand vanuit een vergelijkbare organisatie.
  • Werk samen met beroemheden of talenten. Niet alleen de boodschap, ook de boodschapper is van belang. Zij brengen betrouwbaarheid en geloofwaardigheid.
  • Zorg voor een hoofdrolspeler in je verhaal. Dit geeft mensen houvast in hun eigen betekenisgeving.
  • Maak het simpel. Zorg dat het voordeel is terug te zien in het dagelijks leven van mensen.
  • Identificeer belangrijkste ‘keywords’. Vooral belangrijk voor je SEO.
  • Wees transparant. Eerlijkheid zorgt voor vertrouwen bij je klanten.
  • Zorg voor feiten. Zorg dat je verhaal staaft op feiten, want impact gaat over het winnen van hart én hoofd van mensen.
  • Wees volharden en consequent. Je duurzaamheidsboodschap heeft tijd nodig.
  • Focus op de voordelen. Zodat je het wint van de traditionele economie.
  • Zet aan tot actie. Wees creatief en zorg dat je je publiek betrekt.
  • Maak je publiek tot held. Niet zo zeer je eigen product, maar geef juist je publiek de kans om betrokken, een held, te zijn.

Het volledige artikel kun je hier lezen. Wat duidelijk is, dat communicatie niet over één nacht ijs gaat. Het vergt een gedegen voorbereiding, die goed doordacht is. Natuurlijk wel flexibel om in te spelen op actuele zaken! Zelf vind ik het filmpjes van de Triodos Bank een mooi voorbeeld van Storytelling in eigen land. Klein. Het nieuwe Groot en Groei is meer dan een cijfer . Ze hebben dan ook terecht op 7 oktober  de Gouden Effie ontvangen voor hun campagne. 

Welke duurzame verhalen in Nederland vind jij inspirerend?

Share

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *